Folie ochronne samoprzylepne to doskonały sposób, aby przedłużyć trwałość oraz efektowny wygląd naszego samochodu. Jest to bezinwazyjna metoda, która pozwala zabezpieczyć karoserię przez uszkodzeniami mechanicznymi (m.in. rysami, odpryskami), czynnikami atmosferycznymi (m.in. promieniowaniem UV, które powoduje blaknięcie lakieru), a nawet oddziaływaniem chemicznym (m.in. kwaśnymi deszczami). Montaż folii zabezpieczającej w profesjonalnym zakładzie jest relatywnie drogi. Aplikując ją samodzielnie możemy obniżysz koszt inwestycji nawet o połowę.

Od czego zacząć?

Zakup niezbędnych akcesoriów

Oczywiście będzie potrzebna nam wysokiej jakości folia ochronna – najlepiej wybrać produkt zaufanego producenta. Dobrze jest zakupić również: taśmy samoprzylepne samochodowe, rakle z filcem, rękawice ochronne, nożyki do folii, odtłuszczacz, a także opalarkę. Warto również pamiętać o produktach, które posłużą do oczyszczenia karoserii, czyli np. zestawie polerskim. Wszystko zależy od tego, w jakim stanie jest lakier naszego auta. Jeżeli nie jest on idealnie gładki, to warto wcześniej wypolerować powierzchnię pojazdu.

Przygotowanie podłoża do oklejenia

Podstawą oklejenia karoserii jest prawidłowe przygotowanie powierzchni. Podejdźmy do tego zadania poważnie, gdyż stan karoserii przekłada się na efekt końcowy. Wszelkie nieprawidłowości odczujemy bardzo szybko – folia będzie w tych miejscach po prostu odchodzić.

Tak, jak wyżej wspomniano można wcześniej wypolerować karoserię, jeśli znajdują się na niej np. rysy. Następnie należy oczyścić lakier z kurzu i innych zanieczyszczeń, a także go odtłuścić. Pamiętajmy, aby nie używać w tym celu żadnych detergentów o innowacyjnych formułach, czyli np. takich, które tworzą powłokę ochronną.

Istotnym jest również to, aby zdemontować wszelkie elementy, które mogłyby utrudnić montaż folii (wszystkie wystające z karoserii np. listwy, lusterka, klamki).

Montaż folii zabezpieczającej

Pierwszym krokiem jest pozycjonowanie folii ochronnej, a następnie jej staranne wycięcie z arkusza. Oczywiście nie tniemy folii “na styk”, tylko pozostawiamy kilkanaście centymetrów zapasu. Następnie przystępujemy do samego klejenia – papier podkładowy odklejamy stopniowo. Folię dociskamy do powierzchni za pomocą rakli z filcem. Wszelkie pęcherzyki powietrza przebijamy twardą stroną rakli i dogładzamy. W miejscu zgięć najlepiej podgrzać laminat, a dopiero później ukształtować. Dzięki temu folia będzie precyzyjniej dopasowana do nieregularnych elementów. W przypadku krawędzi i rantów najlepiej kleić folię “na zakładkę”. Ważne jest, aby zawijać folię dopiero, gdy ostygnie.

Po oklejeniu

Po oklejeniu samochodu powinien on znajdować się przez 24 godziny w miejscu (i temperaturze), gdzie był oklejany. Istotnym jest, aby przez 3 tygodnie od montażu folii nie stosować produktów nabłyszczających. Po tym czasie możemy użyć nabłyszczaczy, jednak nie mogą być to woski. Czyszczenie oklejonych powierzchni powinno odbywać się za pomocą wody z delikatnym detergentem oraz miękkiej ściereczki.